fbpx

Λογοθεραπεία

Λογοθεραπεία2020-09-09T01:22:23+03:00

Λογοθεραπεία

Η Λογοθεραπεία αφορά στην αξιολόγηση και θεραπεία των διαταραχών του λόγου, της ομιλίας και της επικοινωνίας, τα οποία επηρεάζουν την κατανόηση, την έκφραση του λόγου, την άρθρωση και τη ροή της ομιλίας. Συγκεκριμένες διαταραχές, για τις οποίες ένα παιδί χρειάζεται λογοθεραπευτική παρέμβαση είναι οι παρακάτω:

  • Αρθρωτικές διαταραχές
  • Καθυστέρηση λόγου
  • Διαταραχές του φάσματος του Αυτισμού
  • Ειδική γλωσσική διαταραχή
  • Νοητική Υστέρηση – Σύνδρομα
  • Βαρηκοΐα
  • Διαταραχές στη ροή της ομιλίας – Τραυλισμός, Ταχυλαλία
  • Δυσπραξία – Δυσαρθρία

Η Λογοθεραπεία, εστιάζοντας στις γλωσσικές δεξιότητες των παιδιών, ασχολείται με τους εξής τομείς της γλώσσας, τη φωνολογία, τη σημασιολογία, τη σύνταξη, τη μορφολογία και την πραγματολογία. Πολλές από τις παραπάνω διαταραχές επηρεάζουν κάποιους ή και όλους τους τομείς της γλώσσας. Στη περίπτωση που ο γονιός ή ο δάσκαλος παρατηρήσει δυσκολίες σε κάποιους από αυτούς τους τομείς, προτείνετε η αξιολόγηση από λογοθεραπευτή.

Φωνολογία: Αναφέρεται στους ήχους που χρησιμοποιούμε σε κάθε συγκεκριμένη γλώσσα και στον τρόπο που συνδυάζονται ώστε να δημιουργούν νοήματα. Τα παιδιά με ελλείμματα στη φωνολογία κάνουν αντικαταστάσεις μεταξύ των φθόγγων (ήχων) π.χ. μεταξύ των /f/ – /v/, /θ /- /δ/, παραλείπουν φθόγγους ή συλλαβές των λέξεων π.χ. /νάνα/ αντί /μπανάνα/.

Σημασιολογία: Αναφέρεται στο νόημα των λέξεων και των προτάσεων που μεταβιβάζουμε με τη χρήση της γλώσσας. Τα παιδιά που χρειάζονται λογοθεραπεία παρουσιάζουν περιορισμένο λεξιλόγιο, δυσκολία στη κατανόηση των λέξεων και στην κατονομασία, δηλαδή την εύρεση των κατάλληλων λέξεων κάθε φορά.

Σύνταξη: Αφορά τους κανόνες και τον τρόπο με τον οποίο συνδυάζονται οι λέξεις, ώστε να σχηματίσουμε προτάσεις. Χρησιμοποιώντας διαφορετικές λεξικές κατηγορίες π.χ. ρήματα, ουσιαστικά, επίθετα κ.α., δομούμε φράσεις και συνθέτουμε προτάσεις. Τα παιδιά με δυσκολίες στην ανάπτυξη του συντακτικού, δομούν απλές και σύντομες προτάσεις. Επίσης η κατανόηση πιο σύνθετων προτάσεων μπορεί να είναι περιορισμένη.

Μορφολογία: Οι λέξεις χωρίζονται σε μικρότερα κομμάτια, μικρότερες σημασιολογικές μονάδες (τα μορφήματα). Μορφήματα αποτελούν για παράδειγμα οι καταλήξεις των λέξεων που δηλώνουν το χρόνο των ρημάτων, τον αριθμό, τη πτώση των ουσιαστικών. Από το συνδυασμό των μορφημάτων προκύπτουν ο λέξεις και συνεπώς το νόημα που φέρουν.

Πραγματολογία: Είναι ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιούμε τη γλώσσα σε κάθε κοινωνικό πλαίσιο. Ο τρόπος διαμορφώνεται ανάλογα με τη περίσταση, το χρόνο και τον χώρο που βρισκόμαστε. Η πραγματολογία αφορά την ικανότητα μας να εκφράζουμε αυτό που θέλουμε με τον κατάλληλο τρόπο στο κάθε περιβάλλον. Πραγματολογικές δεξιότητες αποτελούν η ικανότητα διαλόγου με διατήρηση του θέματος του, η επιτυχής ερμηνεία των λέξεων- η γνώση χρήσης των αντικειμένων, η σωστή χρήση και κατανόηση των λεκτικών νοημάτων (π.χ. μεταφορικός λόγος, ειρωνεία) και των μη λεκτικών (π.χ. οι εκφράσεις προσώπου, συναισθήματα), η ικανότητα εξαγωγής λογικών συμπερασμάτων.

Αξιολόγηση Λογοθεραπείας

Αρχικά πραγματοποιείται λογοθεραπευτική αξιολόγηση, η οποία περιλαμβάνει την εκτίμηση της ομιλίας, των γλωσσικών και γνωστικών δεξιοτήτων του παιδιού. Παράλληλα λαμβάνεται το οικογενειακό και αναπτυξιακό του ιστορικό, με πληροφορίες που παρέχουν οι γονείς. Στόχοι της αξιολόγησης είναι να διευκρινιστεί το είδος των δυσκολιών, να αναγνωριστούν οι τομείς που χρειάζονται παρέμβαση, να διαπιστωθούν τυχών συναισθηματικά ή προβλήματα συμπεριφοράς και να δοθούν απαντήσεις στα ερωτήματα του γονέα.

Στο γραφείο λογοθεραπείας, η αξιολόγηση πραγματοποιείται με τη χρήση σταθμισμένων διαγνωστικών εργαλείων στην ελληνική γλώσσα. Μερικά από αυτά είναι οι Δοκιμασίες Φωνητικής και Φωνολογικής Εξέλιξης , Εκφραστικού Λεξιλογίου, Πληροφοριακής και Γραμματικής Επάρκειας, Γλωσσικής Αντίληψης και Έκφρασης κ.α.

Η λογοθεραπευτική αξιολόγηση αποτελεί σημαντικό κομμάτι της θεραπείας, καθώς τα αποτελέσματα της, βοηθούν στην επιλογή κατάλληλου θεραπευτικού προγράμματος και στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των δυσκολιών.

Go to Top